lauantai 6. huhtikuuta 2013

Keskivartalon katsaus

On tullut aika muistella mistä lähdettiin, missä oltiin ja mihin on päädytty! :-D

Alkuraskaudessa, pientä turvotusta.


Viimeisillään raskaana rv 39+


2 viikkoa synnytyksestä

Mun vatsanahasta on tullut TODELLA pehmeää, mitä vertaa ennen raskautta olleeseen. Mutta ajoittain mulla on jopa "hoikempi" olo kuin ennen raskautta. :-D Ehkä se johtuu vaan siitä kontrastista mitä olotila oli muutama viikko aikaa! Siihen verrattuna olo todella on höyhenen kevyt! Mulle kertyi nuita raskausarpia masuun kaikesta huolimatta, varsinkin kun mentiin yliajalle niin mahanahka tuntui kiristävän. Niitä komeilee siis hieno rivistö eturepussa, mutta ihan sama mulle!

Kiitos teille jotka jaoitte mielipiteitä edelliseen postaukseen. Jäin pohtimaan tosissaan sitä rokotusasiaa, enkä ole vielä ehtinyt kommentoimaan teille takaisin. Mutta olen ollut alunperinkin siis sitä mieltä, että lapsi rokotetaan. S on saanut mut vaan tuntemaan asiasta huonoa omaatuntoa koska sen mielipide on taas niin radikaali.

Seuraavaksi intiimiavautumista, joten skippaa jos aihe ei puhuttele!:-D

Musta tuntuu että tarvisin jonkun rautalisän, sillä hb oli synnäriltä lähtiessä 102! Nyt kun olen useampana päivänä käynyt köpöttelemässä nuita vaunulenkkejä (tosin lyhentänyt niitä!), niin tuntuu että hengästyn kovin helposti. Jotenkin heikko happi niin sanotusti. Mikähän olis hyvä rautalisä? Onko lukijoissa ketään joka käyttää muuta kuin apteekista saatavia rautalisiä, esimerkiksi superfoodeista spirulinaa? Oon kuullut että se apteekin rautalisä pistäis vatsan kovalle?:-S Mulla on vieläkin niin vaikeeta jotenkin vessassa käynti, että en kaipais mitään kovempaa enää mitä jökistää ulos!:-D 

Ärsyttää muuten tää loputon jälkivuoto! Kuinka hemmetin kauan se kestää? Vuodan varmaan senkin puolesta kohta kuiviin kun oon joku niagaran putous... No ehkä liioittelin, se välillä laantuu ja sitten se taas alkaa entiseen tapaan vuotamaan!? Sen lisäksi pissatessa kirvelee, edelleen? Onkohan normaalia... Johtuuko se oikeasti siitä kun mua katetroitiin niin monesti synnytyksessä, se nimittäin SATTUI?! Ja kaiken tämän kivan lisäksi vielä kutina. Jep jep... Tuntuu että vessakäynnin yhteydessä tekis mieli vaan raapia. Ilmeisesti epparihaava kutisee ja aiheuttaa sen ylipäänsä? Mulle laitettiin tikkejä nimittäin aikalailla. Terkka meinasi että siitä johtuisi kutina mutta en tiedä... Kyllä kaipais sitä normi oloa alakertaan!:-D En varmaan ikinä kykene enää petihommiin..... 

16 kommenttia:

  1. Mulla kesti ekan kohdalla jälkivuoto neljä viikkoa ja kolmena ekana viikkona kans tuli tosi paljon! Toisen kohdalla taas tuli reilu viikon verran todella vähän.
    Kutina vois tosiaan johtua tikeistä, mulle ei tullu tikkejä eikä kutissu yhtään.

    Tykkäätkö luumusta? Se pistää mahan löysemmälle jos on kova ni ei satu vessassa käynti! :D Muistan kyllä ekan kohdalla et käsisuihkua käytin sen neljä viikkoa ku en uskaltanu paperilla pyyhkiä :D

    Mut onneks on vielä viileet kelit! Meidän eka syntys marraskuussa, mut toka heinäkuussa ja arvaa oliko kesällä +30 asteella kiva pitää niitä siteitä jälkivuodon takia, herran jumala et hiosti!! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oonkin ymmärtänyt että jälkivuoto voi kestää useammankin viikon.. :-S Yhh.. Ja tää kutina on suoraan sanottuna vittumaista! :-D

      Mulla olikin yks luumupussi kaapissa niin nappasin siitä heti muutamat.. eli tykkään luumusta ja se voiskin löysyttää mahaa. Pistetään kokeiluun siis.

      Ja siis todellaki varmaan ois ihan hirveetä kulkee side housuissa kesähelteellä kuukauden päivät.. voi elämä!:-D

      Poista
  2. Vau hienosti oot kyllä palautunut!! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No melkolailla kyllä vastaa lähtötilannetta, mutta tosiaan koostumus on hötömpi!:-D

      Poista
  3. Mä kirvelin kans aika kauan.. vaikka mulla oli sektio. Mut katetroitiin kerran ja katetrin poiston yhteydessä oli aika paljon verta, et kai mä sit "hajosin" pikkasen sieltä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niijust, no se kirvely vois johtua sit siitä katetroinnista..

      Poista
  4. Joskus saattaa esim. liikunta koulia kohtua, josta vuotoa tulee sitten vähän runsaammin. Vähän niinkuin menkkojenkin aikaan. Kyllä se loppuu! Ja hempparikin varmasti nousee ihan itsestäänkin jos sinulla on ennen ollut ihan ok hemmppari, itekään en tykännyt syödä noita rautalisiä. (Nousi raskauden jälkeen 100 -> 120 normaalitasoon kuudessa viikossa.) Paitsi jälkivuotoo ei ollut hirveesti. Joten plusmiiusnolla en tiijä! :D

    ps. On siulla nätimpi vatsa kun meikällä! Eturivin viivat <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voihan se olla että liikunta koulii, järkeenkäypää! Toivotaan että loppuis pian.. Oon yrittänyt syödä tuorepinaattia ym mistä sais rautaa monivitamiinilisän lisäksi mutta tuntuu ettei vielä ainakaan olo ole muuttunut. Ehkä liian aikaista sanoa tosin, jos sitten muutaman viikon päästä ois jo parempi. Ja tää masu nyt on tämmönen..jokaisella omanlaisensa:-)

      Poista
  5. Mulla kesti jälkivuoto 7 viikkoa. Toivottavasti sulla ei kestä ihan niin kauaa... :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oh my.. Oon jo nyt helisemässä ja tätä on ollu vasta vähän päälle 2 viikkoa :D

      Poista
  6. Mulla tais jälkivuoto kestää 4-5 viikkoa. Kaikenlaisiin kipuihin, kutinoihin ja kirvelyihin suosittelisin suihkuttelua ja ilmakylpyjä. Mä en tainnut uskaltaa pyyhkiä normaalisti vessapaperilla reilusti yli kuukauteen vaan suihkuttelin ja taputtelin sitten varovasti kuivaksi. Jos pissatessa suihkuttelee samaan aikaan lämpimällä vedellä, saattaa se kuulemma vähentää kirvelyä. En kyllä tiedä auttaako, jos kirvely johtuu katetroinnista. Otin myös mukaan sairaalasta muutaman sängylle laitettavan avositeen (kroonikkovaipan tai miksi niitä nyt sanotaan?) imemään jälkivuotoja ja ilmakylvin oikein kunnolla. Pyyhekin ajaa kyllä saman asian varsinkin, kun jälkivuoto alkaa vähenemään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minäkin oon alusta saakka joka vessakäynnillä vaan kuuman suihkun kanssa kyennyt tarpeeni tekemään. :D Se kyllä auttaa kirvelyynkin osaltansa.. Ilmakylpyjä en oo ehtinyt tekemään mut voishan tuota vaikka yöksi pistää pyyhkeen vaan pepun alle sänkyyn.. Vois tehdä ihan hyvää kun tässä viikko tolkulla pitää hautoa sidettä housuissa!

      Poista
  7. Itsellä kesti vuoto vain pari viikkoa, vai olikohan sitäkään.. Mutta vietinkin suurimman osan siitä ajasta ilmakylpien ja suihkutellen :D

    Ja pieni varoitus. Aloitin myös vaunulenkit piakoin, mistä syystä jo umpeutunut eppari haavani repesi uudelleen auki.. Sitä ei voinut ommella, eikä alunperinkään ollut kuin muutamat tikit, mutta kipeä se oli!! Se sitten umpeutui itsestään ajallaan, eikä enää edes näe että siellä sellaista olisi koskaan ollutkaan :)

    VastaaPoista
  8. Tosi hyvin oot palautunut! :)

    Ite oon käyttäny välillä rautalisänä sitä apteekistakin saatavaa nestemäistä rautalisää, en nyt muista sen nimeä, sellainen puna-valkoinen pahvilaatikko ja ruskea pullo. Ei ainakaan mulla vaikuttanut mahaan. Nyt syön tabletteja kun ne on kai vähän tehokkaampia, ainakaan muutaman päivän käyttö ei ole vaikuttanut mahaan.

    VastaaPoista
  9. Minulla jälkivuotoa varsinaisesti oli viisi päivää, edelleen vähän tuhruttaa kahden viikon jälkeen, muttei rättiäkään enää tarvitse. Viimeksi vuosin kolmen viikkoa kuin seula.

    Minulla epparia kirveli pissiessä kaksi viikkoa. Nyt - Luojan kiitos - sen verran parantunut, että kärsii edes vessassa käydä.

    VastaaPoista
  10. Uusi lukija täällä moiii!!! Minulla oli esikoisen aikaan jälkivuotoa 3viikkoa. Se tuntui todella ettei lopu ikinä!!
    Tsemppiä vauva-arkeen :)

    VastaaPoista

Heiss, jätähän ajatuksesi tähän ja vastailen heti kun ehdin! :o)