lauantai 25. elokuuta 2012

Raskausajan herkut ja mieliteot?

Ajattelin listata näin alkuraskauden ruokia, mitkä ovat huonosta olosta huolimatta maistuneet.

Näitä on tullut syötyä melkein päivittäin (tässä samalla voisi mietiskellä tosiaan niitä parempia vaihtoehtoja näille ruuille...) =

- Turkkilainen jogurtti (rasvapommi!) & maitorahka
- Sokerillinen mehukeitto (-> vois vaihtaa siihen hirveen makuseen sokerittomaan..)
- Kuivattu mysli, ei sisällä mitään sokerihuurrettua tms. (neuvolantäti sano et mysli kun mysli on pahasta?!)
- Useampi hedelmä päivässä ( ei kuulemma sais montaa hedelmää syödä päivässä :((  )
- Marjoja
- Jogurtit (sokeripommeja.. -> vois vaihtaa maustamattomaan jogurttiin!)
- Kananmunat keitettynä (neuvolassa käskettiin syödä munia vain muutamana päivänä viikossa :((  )
- Tuoremehu ( big no no! sokeria, sugar, sockerr...!!) Ne on nyt pannassa kokonaan, onnistuneesti! :)
- Kevyt maito (tääkin pitäs kuulemma vaihtaa joko rasvattomaan tai kokonaan veteen...plyä.)

Mielitekoja =

- Karjalanpiirakat ja munavoi (Taivaallisen hyvääääää!! Ja niin kaloripitosta.. En paljastanut neuvolantädille!)
- Kirpeät jutut kuten puristettu sitruuna vedessä, sitrushedelmät esim greippi, kirpeät karkit silloin tällöin.
- Kaikki "suolainen" ruoka on maistunut... paitsi ei roskaruoka.
- Kotiruuan himo, lempparina jauhelihapullat, muussi ja joku hyvä kastike!
- Ruisleipä, kotitekoinen voilevite ja ruotsalainen juusto! :DD
- Tee LUOMUhunajalla (Niin, varmaan pitäs se hunaja jättää vaikka ois kuinka luomua, mut en suostu!)
- Hapankorput ja Kallen kaviaari! (Hapankorpuista saa kivat vatsavaivat, ja kaviaari nyt vaan on varmaan pahasta taas..)

Ihokkeja=

- Roskaruoka (Aiemmin maistui kebab melkein kerta viikkoon, nyt en ole syönyt tuota ällöttävää asiaa koko raskausaikana! Toivotaan että ei edes ala maistumaan enään..)

- Kaikki makea (Olen syönyt todella vähän karkkia, verraten siihen että olen ollut melkoinen irtokarkkisieppo!)
- Kaikki voissa tiristetty, yhh..
- Raskaat ruuat, kuten liha. Tuntuu ettei se vaan sula millään vatsassa?! Voiko ruuansulatus olla jo nyt hidastunut? Toisekseen sulamattomat ruuat aiheuttaa närästystä ja röyhtäilyä, siis yäk.
- Kahvi (Aiemmin join useamman kupin päivässä, nykyään pitäydyn yhdessä aamulla, jotta se potkaisisi suolen käyntiin :DD)
- Nuudelit







8 kommenttia:

  1. Voisitko tehä jossain vaiheessa postauksen siitä, mitä se neukkatäti kehotti syömään? Koska toi kuulostaa ihan hirveen tiukalta ja et tyylii kaikki ois epäterveellistä paitsi vihannekset :D

    VastaaPoista
  2. Voin joo :-D Mutta se nyt käski tietty vaihtaan kaiken terveellisempään mitä kerroin syöväni :-DD Siks mulla iski nyt jälkeen vähän stressi.... Sen mielestä mun pitäs noudattaa lautasmallia ja jättää välipalat pois ja syödä aamulla puuro :-D Tollee se sitte tiivisti.. Mut se ei ehkä ymmärtäny että mulle tulee helvetin huono olo jos venytän yli 3h mun syömisvälini.. Se ei edes ite kyllä ollu mikään hoikka vaan ennemminkin pullukka, että niin. :-D

    VastaaPoista
  3. Välipalathan kuuluu normaaliin ruokailuun? Mun mielestä toi sun ruokavalio ei kuulosta edes pahalta :D parempihan noi hedelmät ja jugurtit on kun sipsit ja karkit. Toisaalta en kyllä oo mikään ravitsemusalan asiantuntija :D mut painonnousuhan liittyy raskauteen ja kun et syö mitenkään mega epäterveellisesti niin en olis kyllä huolissani! :)

    VastaaPoista
  4. Hassua, miten erilaisia kehotuksia ton syömisen suhteen tulee eri neuvoloista.. Mun neukkutäti nimenomaan sanoi että täytyy syödä noin 3 tunnin välein, koska se pitää just ton pahoinvoinnin poissa ja verensokerin hyvänä. Ainoo mistä hän mainitsi oli kaikki kielleyt ruoka-aineet ja sitten et pitää kiinnittää huomiota suolan ja sokerin määrään (=ettei nyt joka päivä söis sitä fazerin sinistä tai grillimättöä, eikä lisäis ruokaan suolaa).

    Ollaan muuten melkeen samoilla päivillä raskauksiemme kanssa näköjään. Meillä tänään 11+0! :)

    VastaaPoista
  5. Kuulostaa nuo himosi ja inhokkisi muuten ihan poikaoireilta ;)

    VastaaPoista
  6. Lila: Olen samaa mieltä. Pitää ehkä vähän hioa jotain ns. parempiin vaihtoehtoihin ja samoten annoskokoja. Muuten aion kyllä pysyä siitä mun perusrungossa mitä syön päivittäin. Ja oon ajatellut jotain yhtä herkkupäivää viikkoon, että silloin saa jotain, mutta ei silloinkaan kaikkea! :D

    S: No itsekin olisin kaivannut että kaikkia kiellettyjä ruoka-aineita olisi listattu. Hän nimittäin mainitsi vaarallisimmiksi "vain" salmiakin ja pellavansiemen rouheen! Eikä osannut edes perustella miksi.. Vaikka täti olikin mukava nii jäin kyllä miettimään näitä ruokajuttuja itsekin. Jeeeijj maalisvauvat!!<33

    Kilu: Mustaki tuntuu että mun ruokavalio ennustais poikavauvaa, mutta muuten mulla on jostain syystä vähän "tyttöolo"?! :-D Ehkä sen takia ku mun naama on finnejä täynnä, siis oikeasti.. Joka päivä löydän kaks paisetta lisää...

    VastaaPoista
  7. Mulla on ehkäpä just päinvastoin noi mieliteot ja inhokit :D mut tässä raskaudessa olen kyllä huomannut sen, että ei oikeestaan mikään ruoka inhota. Esikoispoikaani odottaessa oksetti jo pelkkä ajatuskin monista ruuista ja hajut jne. ;) olen ajatellut sitä tytön mahdollisuutta nyt, kun tämä on ollut niin toisenlaista tämä alkuraskaus. Suht vähällä olen päässyt pahoinvoinninkin kanssa, vaikka poikaa odottaessani oksensin ja jatkuvasti.

    VastaaPoista
  8. Aika hauska miten noi voikin mennä nii eri tavalla!
    Mut mulla on tosiaan sellai hassu tyttöolo, koska mulla on naama täynnä finnejä! Siis jotain järkyttävää tämä.. Enkä ole myöskään kertaakaan oksentanut vaikka pahoinvointia onkin ollut. :-P Oon silti ihan yhtä tyytyväinen jos lupaillaan poikaa, sillä ei kyllä oo mulle väliä. :-)

    VastaaPoista

Heiss, jätähän ajatuksesi tähän ja vastailen heti kun ehdin! :o)