keskiviikko 22. toukokuuta 2013

Nuutin kuulumisia

Mietin tänään että kuinka vähälle huomiolle olen jättänytkään Nuutin kehityksen seurannan ja uusimmat oivallukset. Mulla ei vaan ole jotenkin ollut voimia kirjoittaa tästä vauva-ajasta kun Nuutti pitää mut tosiaan melko kiireisenä! Poika kasvaa vaan niin kohisten, että toki olisi kiva muistella jälkiin missä vaiheessa hän on alkanut huomaamaan ja tekemään mitäkin. Mun ja S:n välinen tilanne on vienyt myös ne viimeiset voimanrippeet, enkä ole halunnut myöntää täällä blogin puolella että olen väsynyt.

Kaipa väsymyksen ääneen sanominen tekee musta heikon. Minä joka haudon eroa ja "haluan" yksinhuoltajaksi, sitten olen jo tässä tilanteessa väsynyt.  Mutta tänään oivalsin senkin, että ehkä tää väsymys kaikkoaisi jos pääsisin eroon S:sta. Kyseessä ei nyt ole mitään sellaista väsymystä että kokisin itseni mitenkään masentuneeksi. Tähän väsymykseen auttaisi hyvät unet ja se, että olisi joku joka kantaisi vastuuta vauva-arjesta... :-/

Joka tapauksessa meillä on Nuutin kanssa ollut ihan hyvä päivä tänään. Nuutti on niin hyväntuulinen vauva ettei oo tosikaan. :-) Meidän päivät kuluu seurustellen, tissitellen tietysti ja nukkuen. Meillä on yhdessä jo selkeä rytmi päivässä: N ottaa useammat torkut päivässä, niiden välissä syödään ja seurustellaan, illalla kahdeksan maissa kylvetään ja sen jälkeen mennään yöunille. Yöunilla N yleensä nukkuu ensimmäisen pätkän huimat 4h, jonka jälkeen herää parin h välein syömään. Aamuyöstä tuntuu että välistä N on tissillä tunnin välein! Aamulla sitten noustaan 8-10 välissä Nuutin ehdoilla.

Poika on varmaan pian 6 kilon mötkäle, ja se selviääkin ensi neuvolassa 28.pvä. Hienosti on siis kasvanut pelkällä rintamaidolla! Mulla on tullut maitoa hienosti ja imetän rintakumin avulla edelleen. Välillä tosin tuntuu että maidontulo hiipuu, mutta poika viihtyy yleensä silloin niin usein rinnalla ja "tilaa" maitoa itselleen. Seuraavina päivinä mulla onkin yleensä noussut sitten hyvin maito rintoihin. Toki varmaan tää mun ruokavalion muutoskin on vaikuttanut positiivisesti maidontuloon, sillä syön nykyään orjallisen säännöllisesti. :-D Sain myös mummolta useamman pullon oma tekemää marjamehua juotavaksi, mikä selkeästi vaikuttaa myös maidon nousuun - eli maitohan nousee!

Olen ajatellut että täysimettäisin poikaa mielelläni 5kk ikään saakka ennenkuin alan maistattamaan kiinteitä. Olen kuitenkin hiukan epäileväinen kuinka mun maito tulee riittämään kun N:n ruokahalu tuntuu kasvavan jatkuvasti, ja välillä ei sitten tosiaan muuta tarvitse tehdäkään kuin imettää päivät läpeensä. Toki haluaisin imettää osittain vaikkapa ihan vuoden ikään saakka. Aika näyttää...

Nuutti on kova poika juttelemaan ja hymyilemään, varsinkin siis mulle. Terveydenhoitaja sanoi jälkitarkastuksessa että huomaa kuinka leimautunut poika on muhun. :-D N seurasi kuin tikka toukkaa koko ajan mua kun terkkaopiskelija sylitteli häntä jälkitarkastuksen ajan. Olisihan se ihme tietysti jos N ei mua tunnistaisi kun eletään niin symbioosissa. Millään neuvolakäynnillä N ei ole kuitenkaan sattunut itkemään, joten tietysti terkka aina ihmettelee kuinka hyväntuulinen se Nuutti onkaan. :-D Toinen vaan yrittää kovasti äännellä puhuakseen ja naureskelee heti jos hänen kanssaan alkaa hassuttelemaan. Ihana ihana Nuutti! <3

Tässä muutamia kuvia tältä päivää. N veteli sikeitä monta h iltasella kun me äidin kanssa puhdistettiin kukkapenkkejä ja ulkoiltiin mielettömän hienolla säällä!:-)

Vaunuissa uni maittaa...

4 kommenttia:

  1. Ihana lukea välillä Nuutinkin kuulumisia ja kehitystä, meillä kun melkein samanikäinen tyttö :) voimia sulle kovasti sinne ja älä vaan lopeta tätä blogia, sun kuulumisia ootellaan aina :)

    VastaaPoista
  2. Voihan Nuutilla olla tiheän imun kausi meneillään. Kohta se tissittely saattaa taas vähän rauhottua. Älä lopeta blogia. Elämässä junnataan välillä..

    VastaaPoista
  3. P.s Todella söpö vaunuissa tuhisija <3

    VastaaPoista
  4. Luin jostain, että joskus 3-4 kk iässä vauvat oppivat imemään tehokkaammin ja saavat muutamassa minuutissa syötyä saman määrän mitä vastasyntynyt reilussa vartissa, eli älä huoli vaikka Nuutin ruokahalu vaan kasvaisi kasvamistaan ei sun silti tarvitse viettää koko päivää imettäen. Ja maitoakin alkaa yleensä tulla lisää mitä enemmän vauva sitä vaatii eli tuskin sulla on mikään kiire kiinteiden alottamisen kanssa.

    VastaaPoista

Heiss, jätähän ajatuksesi tähän ja vastailen heti kun ehdin! :o)